понеділок, 26 грудня 2016 р.

Урок української мови

Тема: Відмінювання дієслів за числами.
Мета: Вчити дітей відмінювати дієслова за числами, визначати число дієслів.  Удосконалювати вміння робити звуковий, морфологічний, синтаксичний та інші розбори.
Розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, грамотність.
Виховувати інтерес до українських традицій.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Обладнання: ілюстрації до свята «Масляна».
Хід уроку
I.      Організаційна частина.
II.   Перевірка домашнього завдання.
-         Прочитайте стовпчики дієслів, розподілені за часами.
-         Наведіть власні приклади дієслів у теперішньому, минулому і майбутньому часі.
III.                      Повідомлення теми уроку.
1) Розподільний диктант (Розподілити дієслова у 3 стовпчики за часами).
Малював, напишуть, адресувала., сміялися, любимо, яскравіє, аналізуватиме.
Малював ,                              любимо ,                     напишуть,
адресувала,                            яскравіє  ,                    аналізуватиме.
сміялися,
-         Якщо ви правильно записали дієслова, то з перших літер ви складете слово. (Масляна)
-         Хто знає, що таке масляна?
-         Сьогодні на уроці української мови ми дізнаємося більше про масляну, а допоможе нам у цьому дієслово. Адже тема нашого уроку : змінювання дієслів за числами.
2)Вправа «Редактор».
Дізнатися про це свято ви зможете більше, якщо виконаєте завдання  «Редактор» (На аркушах записано текст з граматичними помилками. Потрібно їх виправити).
Масляна  (або Масниці)
Слов’янске  свято  проводів земи і зустрічі висни. Відзначаєця в останійтиждинь перед Великим постом. Головна традиція цєго дійства – пикти і їсти млинці   веселитися  влаштовувати гуляня і росваги. (12 помилок).
Висновок:
- Діти, про що ми дізналися з цієї вправи? (Про традиції святкування Масляної)
- А що розвиває в нас вправа «редактор»? (Уважність, грамотність).
3) Каліграфічна хвилинка.
  Одна з головних вимог до писемного мовлення – це грамотність. А яким ще повинно бути письмо? (Каліграфічним, охайним). З метою вдосконалення цих  навичок проведемо каліграфічну хвилинку. Пропишіть першу букву у слові «масляна»
Мм
-         Який звук вона позначає? Дайте йому характеристику.
-         До слова «масляна» доберіть спільнокореневі слова, розберіть їх за будовою. (Масло, маслечко, маслянистий).

ІV. Робота над темою уроку.
- Святкуватимуть масляну цілий тиждень. І кожний день тижня має свою назву. Звернемося до народного календаря. Кожен день Масляної будемо перегортати, виконуючи цікаві завдання.
1) Понеділок – «зустріч». Робота на картках
До цього дня закінчували споруджувати льодові гірки, каруселі, атракціони. І зустрічалися, щоб подивитися на проведену підготовчу роботу  і уявити, які розваги чекають всіх на цьому тижні.
Давайте і ми з вами прочитаємо на картках, чим можна займати під час святкування масляниці.
Діти кататимуться на каруселях.
Хлопці буде лазити на стовп за подарунками.
Одна сімя змайстрували великі сани.
Інша родина будуть катати всіх охочих на конях.
-         Що ви помітили, читаючи ці речення? (В них допущені мовні помилки. Дієслова не узгоджені з іменниками у числі).
-         Давайте запишемо правильно, а зверху над дієсловами запишемо число.
Висновок: Дієслово вживається в тому числі, що й іменник з яким воно пов’язане.
2) Вівторок. Святого Власа або Заігрини. Синтаксичний розбір речення.
- В цей день хлопці залицялися до дівчат. Вибирали собі наречену. Про цей день є навіть приказка. Запишемо її.
Зимовий Влас до нас прийшов, парубку наречену знайшов. (Розповідне, неокличне, поширене, просте).
Діти записують речення на дошці і в зошитах, виконують синтаксичний розбір, визначають частини мови, вказують число дієслів.
3) Робота з підручником. Впр. 95, 96.
4) Середа. Ласунка. Фізкультхвилинка.
- В цей день українці частували один одного млинцями, пирогами, варениками.
- А що символізує млинець? (Сонце). Випікаючи млинці, люди ніби закликали весняне сонце пробудитися від сну і зігріти змерзлу землю. Давайте і ми з вами спечемо млинці. (Імітація рухів)
Борошна з діжі візьмемо.
Яйця з цукром розітремо.
В тісто молока ввіллємо
І млинці смачні спечемо.
І проснеться сонечко.
Зазирне в віконечко,
Спустить з неба промінці.
Запитає:  «З чим млинці?»
5) Четвер. Розгуляй. Інтерактивні ігри.
- У четвер свято набувало найбільшого розмаху. У цей день люди розважалися, співали, танцювали, каталися з гір на санях, влаштовували кулачні бої. Яких тільки розваг і втіх не побачиш у цей день! Пропоную вам взяти участь у деяких з них.
Інтерактивна гра «Карусель»
Сьогодні у нашому класі теж працює «карусель». (11 учнів приймають участь у грі «Карусель», решта класу виконує вправу 97).
Правила гри: 6 учнів стають у внутрішнє коло і тримають у руках питання і фішки за правильні відповіді, 5 учнів рухаються по зовнішньому колу від питання до питання, за кожну правильну відповідь отримують певну кількість балів. Оцінка виставляється  учням за кількістю набраних балів.
Питання гри:
- Що таке дієслово? (2)
- Постав дієслово «сміятися» у трьох часових  формах. (2)
- Придумай два дієслова у неозначеній формі. (2)
- Визнач час, число і особу дієслова «викопав». (2)
- Яким членом речення виступає дієслово? (1)
- До іменника учитель утворити спільнокореневе дієслово. (1)
Всього: 10 балів.
Перевірка вправи 97.
Гра «Стовп».
А наступний конкурс для сміливців, він називається «Стовп».
(На дошці малюнок стовпа, навколо нього зображення призів, учні зривають призи і виконують завдання на зворотному боці.)
Завдання: поставити дієслова у зазначеній формі.
Сидіти                            теп. час, 3 ос., мн.  (сидять).
Стояти                           майб. час, 2 ос.,одн. (стоятимеш).
Вивчити                         мин. час, 1 ос., мн. (вивчили).
Вмочити                        мин. час, 1 ос., мн. (вмочили).
Закрити                          майб. час, 3 ос., мн. (закриють).
Тішитися                       теп. час., 1 ос., одн. (тішуся).

6. П’ятниця. Тещині вечори. Вибірковий диктант.
- У цей день зяті ходили у гості до тещ. Теща (мати дружини) пригощала зятів смачними млинцями. Але іноді в цей день могли ставатися веселі курйози. Про один такий випадок ви зараз почуєте веселинку. Ваше завдання виписати з почутого тексту всі дієслова.
    Прийшов якось зять до тещі у гості. А теща й каже:
- Сідай, сину, за стіл, пообідаєш.
Дивиться він, а там млинці, вареники, крученики, пиріжки та всяка смакота. А хлопець дуже охочий до смачних страв, і став все поїдати. Тут тещі шкода, що він все поїсть, вона йому й каже:
- Синку, від мучного шлунок заболить!
А він їй на те:
- То давайте вже тоді м’яса!
Перевірка. Діти зачитують записані дієслова, визначають їх число.
IV.                                                                        Підсумок уроку. Субота. Посиденьки.
- У цей день відвідували рідних. Влаштовували посиденьки з чаєм і млинцями. Велися всілякі розмови. А ми з вами давайте поговоримо про те, що нового ми сьогодні дізналися на уроці. Чого навчилися? Що найбільше сподобалося?
VI. Домашнє завдання. Прощальна неділя.
- 7-й день – прощання з Масляною. У цей день люди просили пробачення одини у одного, у рідних, у знайомих. Пропоную вам зараз подумати у кого і за що ви хотіли б попросити проабачення. Таким чином люди ніби звільняються від гріхів. В цей день спалювали опудало Зими. Закінчується Масляна, а разом з нею закінчується зима, даючи дорогу весні. А разом зі святковим тижнем підійшов до кінця наш урок української мови.
Домашнє завдання:

- На вихідних ви разом з батьками можливо приймете участь у міських заходах святкування масляної. Ропоную написати міні-твір на тему «Традиції святкування Масляної у моєму місті». А для тих учнів, що не зможуть прийняти участь у міських заходах, пропоную виконати впр. 98.

Немає коментарів:

Дописати коментар