понеділок, 12 грудня 2016 р.

Захід для учнів початкових класів "Від Тарасика до Тараса"

Мета : ознайомити з життєписом великого сина українського народу Т. Г. Шевченка, вчити виразно розповідати віршовані твори , виховувати любов і повагу до спадщини , яку нам залишив поет , учити дітей наслідувати Т. Шевченка та виконувати його заповіти .

Обладнання : портрет Т.Г. Шевченка , рушники ,виставка малюнків , виставка книг Т. Г. Шевченка , презентація .





 Шановні гості ! Сьогодні ми проводимо свято ,присвячене видатному поету і художнику
Т.Г.Шевченку. Наближається ювілейна дата
200- річчя з дня його народження.Вшановуючи пам`ять великого сина українського народу ми підготували конкурс читців творів Т.Г.Шевченка.
На нашому конкурсі є журі .До складу ввійшли:
Гапочка Л.О.- шкільний бібліотекар ,Романченко Н.М.-зам.директора з виховної роботи , вчитель
Мазняк О.В.
Вони будуть оцінювати вміння дітей виразно читати вірші .
      Минають весни ,пройде літо ,
      За осінню прийде зима ,
      Шевченку не дано старіти-
      Для нього старості нема .
      Ми вперше чули про Шевченка
      Від мами рідної , від неньки ,
      А потім вже від вчителів
      Почули ми у рідній школі .
      Про те , як жив він ,як жалів
      Всіх тих ,хто ніс тягар неволі .
Звучить пісня « Думи мої , думи мої …»
Думи мої ,думи мої,лихо мені з вами !
Нащо стали на папері  сумними рядами ?
Чом вас вітер не розвіяв в степу ,як пилину ?
Чом вас лихо не приспало , як свою дитину ?
Заходить дівчинка , одягнена в селянський одяг ,
Несе запалену свічку , ставить на стіл біля портрета Т.Г.Шевченка. До неї підходить хлопчик .
Хлопчик. Матусю, а правда , що небо на залізних стовпах тримається ?
Мати .Так , мій синочку , правда .
( Жінка сідає на лаву , хлопчик біля неї , кладе голову на коліна матері .)
Звучить колискова .
    Пішла мати сіно жати ,
    Та не собі ,пану .
    А-а-а-а !
   Мале дитя без сповиття  не має талану .
    А-а-а-а-а!
  Рости ,сину , не гни спину та на чужій ниві .
  А-а-а-а !
    Добудь життя , моє дитя , то будеш щасливий .
    А-а-а-а !
Хлопчик . А чому так багато зірок на небі ?
Мати .Це коли людина на світ приходить , Бог свічку запалює , і горить та свічка , поки людина не помре . А як помре свічка гасне , зірочка падає . Бачив ?
Хлопчик . Бачив , матусю , бачив …Матусечко , а чому одні зірочки ясні , великі , а другі ледь видно ?
Мати. Бо коли людина зла , заздрісна , скупа , її
Свічка ледь- ледь тліє .А коли добра , любить людей , робить їм добро , тоді свічечка такої людини  світить ясно і світло це далеко видно .
Хлопчик . Матусю , я буду добрим . Я хочу , щоб моя свічечка світила найясніше .
Мати. Старайся , мій хлопчику .
    Учитель. 9 березня 1814 року в селі Моринцях
На Черкащині в сім`ї селянина-кріпака народився Т.Г.Шевченко . Хлопчик ріс мовчазний ,завжди чомусь замислений . Ніколи не тримався хати , а все тинявся десь по бур`янах, за що його прозвали в сім`Ї «малим приблудою ».
    Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка
в « науку». Дивна це була наука . По п`ятницях
дяк навчав дітей по церковних книгах .За найменшу провину карав своїх ученів різками .
Будучи відомим поетом , Т.Г.Шевченко згадував ту школу , куди привела його козацька доля .
        Ти взяла мене маленького за руку
        І хлопця в школу одвела
        До п`яного дяка в науку .
-       Учися серденько , колись
З нас будуть люди ти казала .


Учитель . Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика . Замучена важкою працею , померла мати …
          Там матір добрую мою
          Ще молодую у могилу
         Нужда та праця положила …
Учитель . Невдовзі після смерті матері , помер і батько …
Учень . Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба , він не буде абияким чоловіком : з його буде або щось дуже добре , або велике ледащо ..
          Там батько ,плачучи  з дітьми
          А ми малі були і голі ,
          Умер на панщині !
          А ми розлізлися між людьми,
          Мов мишенята .
          Я- до школи – носити воду школярам .
         А сестри , сестри , горе вам ,
          Мої голубки молодії …
Учитель . Тарас наймитує в школі , а потім наймається пасти череду . Мине 20 років , і він з болем  буде згадувати своє дитинство у вірші .
       Мені тринадцятий минало ,
      Я пас ягнята за селом .
      Мені так любо , любо стало ,неначе в Бога .
     Уже покликали до паю ,а я собі у бур`яні
      Молюся Богу … І не знаю , чого маленькому мені тоді  так приязно молилося ,
      Чого так весело було …
Учитель. Згадував Шевченко своє рідне село ,
Хатину , в якій народився .

« Село »
« І досі сниться під горою …»
Учитель. Т.Г.Шевченко не тільки видатний поет ,
А ще й великий художник . Ще змалечку , якщо потрапить до його рук крейда або вуглина , так і розмалює стіни , долівку .
       Хоче малювати , прагне він до знань ,
       Та за це багато зазнає знущань .
      
       Нишком він малює статуї в саду .
       Вночі пише вірші про людську біду .
Учитель . За бунтарські вірші Тараса забрали в солдати .
       Та малює й пише він таємно там .
       Гнівні його вірші страх несли панам .
       І тужить він за рідним краєм …
     
      Зоре моя вечірняя , зійди над горою .
      Поговорим тихесенько в неволі з тобою .
     Розкажи , як за горою сонечко сідає ,
      Як у Дніпра веселочка воду позичає .
Звучить пісня «Зацвіла в долині »
Учитель . Туга за рідною природою , рідним краєм  звучить у віршах Т.Г. Шевченка.
      «Тече вода із-за гаю »
«Вранці »
«Світає »
«Встала й весна …»
Учитель . Доля України завжди хвилювала великого Кобзаря . Т.Шевченко вірить у краще
майбутнє свого краю .
      І на оновленій землі 
      Врага не буде супостата ,
      А буде син і буде мати ,
      І будуть люди на землі .
Учитель. Минуло 2 століття з дня народження
славного сина України . Ми пам`ятаємо Т.Г.Шевченка . Майже в кожній родині є збірник його творів . Він – як член сім`ї , як найдорожча людина .
     У нашій хаті на стіні
     Висить портрет у рамі .
     Він дуже рідний і мені ,
     і  татові , і мамі .
       Він стереже і хату й нас ,
       Він знає наші болі .
       Я добре знаю – це Тарас ,
       Що мучився в неволі .
    Такий ріднесенький , дивись ,
    Він мов говорить з нами ,
    Він на портреті , мов живий
    Ось – ось і вийде з рами .
Учитель . У день народження Т.Шевченка дорослі  і  діти йдуть до його пам`ячника , щоб
поставити свічку , покласти квіти , почитати його вірші  , поспівати пісні і цим висловити свою шану великому Кобзареві . Творами Шевченка
зачитуються дорослі і діти . Адже вірші , з якими ми знайомимося змалку , залишаються в нашому серці на все життя .
    Українці шанують геніального поета , художника , борця за волю народу і завжди будуть пам`ятати  його заповіти .
         Я маленька українка ,
         Восьмий рочок маю ,
         А про Тараса Шевченка
         Вже багато знаю .
  Він дитя з- під стріхи ,
  Він в подертій свиті ,
  Він здобув нам славу ,
  Як ніхто на світі .    
         А та наша слава не вмре , не загине
         Наш Тарас Шевченко –
          Сонце України .
Ми чуємо тебе , Кобзарю, крізь століття ,
І голос твій нам душу окриля .
Встає в новій красі , здобувши лихоліття,
Твоя , Тарасе , звільнена земля !
    Журі підводить підсумок .

Дякуємо за увагу!

Немає коментарів:

Дописати коментар