середу, 28 грудня 2016 р.

Мотивація навчально - пізнавальної діяльності на уроках в початкових класах

Мотивація навчання , інтерес до пізнавальної діяльності посідають чинне місце серед факторів, що визначають продуктивність педагогічного процесу . Вивчення , формування й правильне використання діючих мотивів – основа педагогічної праці .

Сучасна наука , гуманістична педагогіка і психологія розв`язують проблеми мотивації з позицій діяльнісного підходу , психологічні основи якого закладено такими вченими , як Л. Виготський , П .Гальперин О. Леонтьєв . Діяльність розглядається ними як специфічний вид людської активності . спрямованої на пізнання , творче перетворення, вдосконалення навколишнього світу й самого себе .


За визначенням І . Зязюна , мотивація – спонукання активності організму і його цілеспрямованості . У широкому розумінні мотивація використовується в усіх сферах психології , що досліджують причини і механізми поведінки людей . І. Підласий мотивацією
називає процеси ,методи ,засоби спонукання учнів до продуктивної пізнавальної діяльності , активного засвоєння змісту освіти .

Мотивація як процес зміни станів та стосунків особистості ґрунтується на мотивах .під якими розуміються конкретні спонукання , причини , що примушують особистість діяти , робити вчинки .

Основою мотивів діяльності людини є її різноманітні потреби . У дошкільному віці провідними є ігрові мотиви . У шкільному віці вони відступають на другий план , поступаючись місцем навчальним мотивам до яких у подальшому приєднуються трудові мотиви .

Мотиви можна визначати як ставлення учня до предмета його діяльності . спрямованість на цю діяльність. У ролі мотивів виступають взаємопов`язані потреби та інтереси, прагнення та емоції , установки та ідеали . Тому мотиви- надто складні утворення , що є динамічними системами , у яких відбувається аналіз та оцінювання альтернатив , вибір та прийняття рішень.
Одним із постійних потужних дієвих мотивів людської діяльності є інтерес .Л. Виготський говорить про те , що інтерес –наче природний двигун дитячого поводження , він є правильним вираженням інстинктивного прагнення і вказівкою на те , що діяльність дитини збігається з її органічними потребами . Це реальна причина дій , що відчувається людиною як особливо важлива .Інтерес тлумачиться як позитивно оцінне ставлення суб`єкта до його діяльності ,а відтак пізнавальний інтерес виявляється в емоційному ставленні школяра до об’єкта пізнання .

Перш ніж залучити дитину до діяльності , необхідно зацікавити її нею , подбати про те , щоб вона була готова до цієї діяльності, переконатися , що вона сконцентрувала всі сили і що дитина діятиме сама , викладачеві ж залишиться тільки керувати її діяльністю . У навчанні діє безліч інтересів . Тому важливо, наскільки інтерес спрямований по лінії самого досліджуваного предмета , а не пов'язаний зі стороннім для нього впливом нагород , покарань , страху ,бажання догодити . Отже, потрібно не тільки викликати інтерес , але й спрямовувати його .

Інтереси тих ,кого навчають залежать від рівня і якості знань ,сформованих способів розумової діяльності , а також залежність інтересів школярів від їхнього ставлення до вчителів . З інтересом навчаються в тих педагогів , яких люблять і поважають . Спочатку педагог, а потім – його предмет- це залежність , що визначила долю багатьох людей .


« Живильні сили для всього дерева учіння йдуть від почуттів маленького школяра , від того , як його зустрічає школа і перший учитель « О.Я.Савченко

Тому розвиток правильної мотиваційної спрямованості має супроводжуватися і впливом на емоційне ставлення школярів до навчання .Позитивні емоції , пов’язані зі школою , зумовлені стосунками школяра з учителями та ровесниками , з усвідомленням кожним учнем своїх можливостей для досягнення успіхів у навчальній праці , у подоланні труднощів , від пізнання навчального матеріалу , самоосвіти створюють атмосферу комфорту, необхідну для його успішного здійснення . На бажання учнів вчитися впливає і оцінювання знань .Оцінка – це вміння вчителя знайти правильний підхід до кожної дитини , вміння плекати в її душі вогник прагнення до знань . Оцінка не повинна принижувати гідність учня , адже він тільки вчиться .Не менш важливою є роль батьків .Успішне навчання дітей у школі залежить від певних особливостей поведінки батьків . Якщо вони допомагають дітям розвивати впевненість у власних силах , заохочуючи до виконання посильних завдань у школі і вдома .


Вчителі початкових класів приділяють належну увагу  проблемі формування мотивації навчальної діяльності на уроках . Серед найвдаліших методів і прийомів створення позитивного настрою учнів на уроці вчителі відзначають такі :

створення ігрових ситуацій;
нестандартний початок уроку;
нестандартний урок;
застосування цікавих розвивальних завдань;
Найоптимальнішими методами і прийомами мотивації навчальної діяльності вчителі вважають:
проблемно- пошукові ,актуальні ,практичні , інтерактивні , особистісно орієнтовані методи і принципи роботи ;
індивідуальні , парні , групові форми роботи, співпрацю вчителя і учнів на уроці ;
бесіда ,змагання , гра .

Важлива роль у мотивації до навчання відводиться стилю спілкування вчителя з учнями .Щоб навчити дитину , треба не просто передавати знання і вміння , а й викликати в неї відповідну активність .

Другий рік працює за новим Державним стандартом Піляшенко О. В. Нові Державні стандарти це і нові проблеми, які треба розв'язувати , вектори подальшого розвитку системи освіти . А розвиток , як відомо , здійснюють тільки одним шляхом – через інноваційний процес розробки , експериментальної перевірки й засвоєння нового .Працюючи над проблемою «Впровадження інноваційних технологій на уроках в початкових класах », звернула увагу на метод проектів .Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу , тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів , формує всі необхідні життєві компетенції. Заохочення метою , самостійне здобування знань , систематизація їх , можливість орієнтуватися в інформаційному просторі , бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту . Вивчаючи «Природу навесні», діти спробували підібрати матеріал , склали план і відповідно упорядкували слайди , отримавши презентацію про життя птахів і звірів навесні , зробивши висновок , як слід поводитися в природі навесні .Діти захистили свої роботи .Із величезним задоволенням граємо у гру «Мікрофон » Це заохочує дітей . Урок у початкових класах починається з стимулювання та мотивації навчально-пізнавальної діяльності . де вчитель вмотивовує наступну діяльність , позитивно спрямовує на працю , досягнення успіху .Тут і математична розминка ,і підготовка мовного апарату та дихання до читання , повідомлення гідрометцентру .

Бондаренко О. С. працює над проблемою «Формування і розвиток навичок читання молодших школярів ». В роботі використовує інноваційні форми і методи навчання . Це і зацікавлена мета . ігрові моменти , завдання казкових героїв , дешифрувальник ,фантастична ситуація . Всі ці методи допомагають вирішувати проблеми формування мотивації навчальної діяльності школярів Носуля Є.Д. в своїй роботі особливу увагу звертає на індивідуальну та групову роботу на уроках .Вона вмотивовує навчальну діяльність школярів на всіх етапах уроку : «Впіймай помилку », де пояснюючи новий матеріал , вчитель навмисне припускається помилки .Таким чином вчитель виховує увагу і заохочує вивченням нового матеріалу .Із великим задоволенням діти виконують завдання в парах чи групах Це конкурси , вікторини ,подорожі .У формуванні мотивів навчання і позитивного ставлення до предмету велику роль відіграє вчитель.

Доброзичливі , довірливі стосунки передбачають взаємодопомогу , створюють ситуацію успіху .

Головна ідея нових Державних стандартів –особистісний розвиток дитини , її особистісно-психологічне й соціальне формування. Нехаєва О.Ю.

формує світогляд молодшого школяра засобами інтегрованих знань. Нетрадиційний ,нестандартний урок все наполегливіше утверджується в шкільній практиці .Він активізує розумову діяльність ,стимулює дітей мислити , порівнювати ,аналізувати ,  виправляючи свої помилки і товаришів .Розвиває пізнавальний інтерес до навчання .Їм цікаво вчитися , прагнучи знати якомога більше ,щоб виступати в ролі вчителя і розвиває зв’язне мовлення , творчі здібності.

Цікаво дітям зустрічатися з казковими героями , виконувати їхні завдання , знаходити помилки і відчувати перемогу .

Коцур О.В. розвиває пізнавальну активність молодших школярів в позаурочний час .Вони продовжують працювати в групах ,парах .Дуже полюбляють ігри , змагання .

Проблемами формування мотивації навчальної діяльності школярів переймаються і вчителі –індивідуальщики Гавриленко С. В. та Мазняк О.В.

Заохочення відіграє величезну роль на уроках. Вчителі використовують ігри , завдання казкових героїв , гру «Мікрофон ».

Вчителі початкових класів відповідально ставляться до підготовки уроків .Кожен із них намагається урізноманітнити форми роботи так , щоб кожна дитина відчула необхідність своєї присутності , щоб у кожного виховати любов до предмета ,бажання вчитися .








Немає коментарів:

Дописати коментар